گردن ,مهره ,مفصل ,فشار ,میشود ,دهید ,مفصل گردن ,استفاده کنید ,انجام دهید ,ستون مهره ,تکرار کنید 

 Image result for neck acheدرد گردن به چه عللی ایجاد میشود

درد گردن در بسیاری از افراد اتفاق میفتد. گاهی خودبخود خوب میشود و گاهی فرد را به پزشک میکشاند.گردن شامل مهره هایی از ستون مهره است که بین تنه و سر قرار دارد. پایداری گردن به علت شکل مهره ها و لیگامان ها و عضلات اطراف آن تامین میشود. گردن در جهات مختلف حرکت میکند و وزن سر را تحمل میکند.

علل درد گردن

 درد گردن میتواند به علت مشکلاتی در هر کدام از قسمت های تشکیل دهنده آن اتفاق بیفتد. مشکلاتی در استخوان، لیگامان، عضلات و اعصاب. گاهی مشکلات گردن موجب درد میشود ولی بیمار درد را در خود گردن احساس نمیکند. درد ممکن است در شانه یا در اندام فوقانی یا در ستون مهره ای سینه ای احساس شود. شایعترین علل درد گردن عبارتند از

کشش عضلات گردن

 وقتی فشار زیادی به گردن خود وارد میکنید ( یکی از علل شایع آن قرار دادن سر و گردن در یک وضعیت نامناسب به مدت طولانی است) عضلات و لیگامان های اطراف ستون مهره ای گردن شما تحت کشش زیادی قرار میگیرد و به دنبال آن ممکن است پارگی های میکروسکوپی در آنها ایجاد شود. بدنبال آن در این بافت ها تورم و درد ایجاد میشود که شما آن را به صورت درد و خشکی گردن احساس میکنید. این محدودیت حرکت قدری به علت درد و قدری به علت انقباض عضلات اطراف ستون مهره است که خارج از اراده شما صورت میگیرد و به آن اسپاسم هم میگویند. این نوع درد معمولاً با چند روز استراحت خوب میشود.

وضعیت درست نگه داشتن گردن

قوس نامناسب گردن به علت بد نگه داشتن آن           

پیر شدن دیسک Disc degeneration

دیسک در بین مهره های گردن یک ساختمان جذب کننده فشار و شوک است. دیسک بین مهره ای معمولاً با افزایش سن پیر میشود. خشک و چروکیده شده و خاصیت الاستیک خود را از دست میدهد. ارتفاع آن کم میشود و همین امر موجب میگردد مهره ها به یکدیگر نزدیک شده و فاصله آنها کم شود. با کم شدن فاصله بین مهره ها فشار زیادی روی مفاصل بین مهره ای وارد میشود که این خود موجب آرتروز یا سائیدگی این مفاصل میشود.

کم شدن حجم و ارتفاع دیسک

آرتروز دیسک گردنی بدنبال پیر شدن دیسک                                      

هرنی دیسک Disk herniation

 یا دررفتن دیسک. در این وضعیت قسمت حلقوی محیطی دیسک ( آنولوس فیبروزوس) پاره شده و قسمت مرکزی ( نوکلئوس پولپوزوس) از بین شکاف پارگی به بیرون راه پیدا میکند. این قسمت بیرون زده را هرنی یا فتق میگویند. مهمترین مشکلی که در فتق دیسک بوجود میاید اینست که قسمت بیرون زده به اعصابی که در حال بیرون آمدن از نخاع و مهره هستند فشار آورده و همین فشار موجب بروز بسیاری مشکلات از جمله درد اندام فوقانی است.

ضربه

 گردن بسیار قابل انعطاف است و حرکات زیادی دارد. همچنین باید وزن سر را تحمل کند. گردن بین سر و تنه، بدون حامی و در معرض آسیب های خارجی است. این عوامل موجب میشوند تا گردن بشدت نسبت به ضربات آسیب پذیر باشد. تصادفات وسایل نقلیه، ورزش هایی مثل شیرجه و یا ورزش های رزمی و سقوط از ارتفاع میتوانند به راحتی به گردن صدمه بزنند.         

بستن کمربند تا حد زیادی میتواند مانع آسیب های خطرناک به گردن در حین رانندگی شود. البته اگر اتومبیل از پشت ضربه بخورد کمربند ایمنی کمکی نمیکند. در این مواقع پشت سری که در روی پشتی صندلی اتومبیل وجود دارد میتواند تا حد زیادی گردن را حمایت کند. درد بدنبال اکثر ضربات شدیدی که به گردن وارد میشوند به علت آسیب به عضلات و یا لیگامان های اطراف سون مهره ای گردنی است. وقتی شدت ضربه بالا است ممکن است موجب شکستگی مهره های گردنی شود.

آرتریت روماتوئید

رماتیسم مفصلی میتواند با تخریب مفاصل بین مهره های گردن موجب درد و خشکی در گردن شود.

 عوامل دیگر

 عواملی مانند عفونت، تومورها و یا بیماری های مادرزادی گردن هم میتوانند از علل درد گردن باشند.

 علائم و نشانه ها

درد شانه ممکن است همراه با علائم دیگری باشد که به بیماری یا اختلال بوجود آورنده آن بستگی دارد. درد شانه ممکن است از خود شانه بوجود آمده باشد یا با بیماری هایی بوجود آمده باشد که نواحی دیگر بدن مثل گردن را تحت تاثیر قرار می دهند و باعث بروز درد گردن می شود.

 علائم دیگری که همراه با درد شانه بوجود می آیند از قرار زیر هستند:

  •      گردن درد یا بازو درد
  •     کبودی
  •     صدا دادن بازو در حین حرکت دادن
  •     احساس خستگی مفرط
  •     تب
  •     احساس ساییدگی یا بیرون زدگی شانه
  •     سفتی و ضعف عضلانی
  •     حرکت دردناک بازو
  •     ورم بازو
  •     احساس گرمی و قرمزی بازو

 روشهای درمان گردن درد

. گرمادرمانی: یک دوش آب گرم بگیرید و اجازه دهید که آب مستقیما به گردن شما برسد. همچنین می‌توانید از جکوزی، پدهای گرم و بطری آب گرم استفاده کنید. فشار آب را تا اندازه‌ای که پوست کمی ‌قرمز و اندکی گرم شده باشد می‌توانید نگه دارید.

2. استراحت: از انجام حرکات و کارهایی که درد شما را شدیدتر می‌کنند خودداری کنید و به گردن‌تان استراحت دهید.

در حالی عضلات کتف‌تان شل و ریلکس می‌باشد، سرتان را به یک طرف بچرخانید تا احساس کشش در گردن کنید، به طوری که نگاهتان به روی کتف و شانه باشد. 6 ثانیه مکث کنید و این حرکت را برای هر طرف 3 بار انجام دهید.

 سر خود را به جلو خم کنید، به‌طوری که چانه‌تان به قفسه‌سینه برسد. برای ایجاد کشش بیشتر می‌توانید با کمک انگشت به آرامی ‌از پشت سر فشار اندکی وارد کنید تا بیشتر به سمت قفسه‌سینه خم شود. زمانی که احساس کشش کردید به مدت 6 ثانیه مکث کنید و سپس به حالت اولیه برگردید. این حرکت را می‌توانید 3 بار تکرار کنید.

 کف دست را روی پیشانی‌تان قرار دهید (مانند حالت قبل) اما این بار رو به جلو فشار وارد کنید و در اینجا نیز سعی کنید سر و دست حرکت نکند. 10 ثانیه مکث کنید و 3 بار تکرار کنید.

دست خود را دوباره بر کنار سرتان بگذارید اما این‌بار سر خود را به سمت شانه بچرخانید، به طوری که می‌خواهید بالای کتف و شانه را ببینید اما حرکتی نداشته باشید. 10 ثانیه مکث کنید و برای هر طرف 3 بار تکرار کنید.

 یک دست خود را یک طرف سرتان بگذارید و سر را به سمت دست فشار دهید اما سعی نکنید آن را فشار دهید. روی این حالت 10 ثانیه تمرکز کنید. این حرکت را برای هر طرف 3 بار انجام دهید.

 پیشگیری

 برای پیشگیری از گردن درد که ناشی از نحوه نامطلوب قرار گیری مفصل گردن و حرکات نامناسب این مفصل است، نکات زیر می تواند مفید باشد:

 1-  جلوگیری از خم کردن و گرفتن سربه سمت جلو، هنگام نشستن بروی صندلی کاملا صاف بشینید وناحیه تحتانی مفصل کمرتان یک محافظ داشته باشد و کف پاهای شما کاملا صاف بروی زمین وشانه هایتان راحت و ریلکس باشد. برای مدت طولانی بدون برخاستن و تغییر در موقعیت خود در یک جانشنید هر چند ساعت یکبار استراحت کوتاهی انجام دهید و ماهیچه های گردن را کشش دهید. این کار به کاهش خطر ابتلا به گردن درد ناشی از گرفتگی عضلات گردن کمک می کند.

 2-  در صورتیکه با کامپیوتر کار می کنید صفحه نمایش را به صورتی تنظیم کنید که در راستای چشمانتان باشد. با کردن مانع از خم کردن مداوم گردن و ایجاد گردن درد در اثر استفاده ناصحیح از مفصل خود شوید.

 3-  در صورتیکه از تلفن زیاد استفاده می کنید با استفاده از هندزفری صحبت کنید.هرگز گوشی تلفن را با شانه هایتان نگه ندارید.

 4-  صندلی ماشین خود را جوری تنظیم کنید که از سر و ناحیه تحتانی مفصل کمرشما محافظت کند هنگام استفاده از فرمان باید دست شما راحت باشد و انعطاف کافی داشته باشد.

 5-  هنگام بلند کردن اشیاء باید دقت کنید. برای خم شدن و بلندکردن اشیاء به جای خم کردن مفصل کمر زانوهای خود را خم کنید، بسیاری از آسیب دیدگی ها که منجر به کمر درد و گردن درد می شود در اثر بلند کردن ناصحیح اجسام است.

 نکاتی برای گردن درد که ناشی از عادت های نامطلوب هنگام خواب است

 1-  از بالش هایی استفاده کنید که مفصل گردن شما را صاف نگه دارد بالش های مخصوص که باعث محافظت از مفصل گردن میشود می تواند باعث کاهش فشار گردن و خطر ابتلا به گردن درد شود. همچنین می توانید از یک حوله گرد شده به و طول 10 سانتیمتر به دور مفصل گردن استفاده کنید تا باعث حفظ مفصل در موقعیت صحیح شود و از مفصل محافظت کند.

 2-  بروی شکم نخوابید چون ممکن است باعث خم شدن وپیچ خوردن گردن و گردن درد شود.

3-  در صورتیکه عادت به خواندن کتاب در رختخواب دارید کتاب را بالانگه دارید و از بازوها برای نگهداشتن کتاب به سمت بالا کمک بگیرید و از خم کردن گردن به سمت جلو خودداری کنید. از بالش های محکم برای حفاظت از بازو و حفظ گردن در یک موقعیت مناسب استفاده کنید.

 در صورتیکه فشار و استرس باعث ایجاد درد گردن شده است تمرینات آرامش بخش انجام دهید ماساژ هم موثر است. با انجام تمرینات استقا متی مفصل گردن به صورت روزانه باعث حفظ مفصل گردن شوید. وزن بدن خود را به صورت متعادل حفظ کنید.

 گردن درد یک بیماری بسیار ناراحت کنند است، که نه تنها گردن بلکه می تواند منجر به بروز سردرد، کتف و بازو درد نیز بشود. این بیماری ممکن است ناشی از آسیب دیدگی، گرفتگی عضلات گردن، رگ به رگ شدن، کشیدگی عضله، تاندون، آرتروز گردن، استفاده مداوم و استفاده ناصحیح از مفصل گردن باشد. این درد ممکن است در بارداری و حتی در کودکان نیز بوجود آید. در صورتی که در بارداری گردن درد به سراغتان آمد حتما با پزشک مشورت کنید. درمان گردن درد معمولا با درمان های بدون جراحی صورت می گیرد و جراحی تنها در صورتی که بیمار به دیگر درمان های درد گردن پاسخ نداد تجویز می شود.

منبع اصلی مطلب : درمان درد مفاصل و استخوان با ورزش
برچسب ها : گردن ,مهره ,مفصل ,فشار ,میشود ,دهید ,مفصل گردن ,استفاده کنید ,انجام دهید ,ستون مهره ,تکرار کنید
اشتراک گذاری: این صفحه را به اشتراک بگذارید

سبد بلاگ : گردن درد و ورزشهای آن